اخبار سایت

به واسطه عملكرد خوب سازمان امور مالیاتی در هشت ماهه امسال در امر وصول مالیات، دولت در لایحه بودجه سال آینده، رقم پیش بینی درآمد های مالیاتی را به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد/ درآمدهای مالیاتی از ۳۵ هزار میلیارد تومان در سال 1391 به ۱۰۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است/ به عنوان وزیر اقتصاد و متولی خزانه داری كل كشور تاكید می كنم كه حتی یك ریال از درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین به خزانه دولت بابت بودجه عمومی واریز نشده است و صد درصد درآمد آن به عنوان كمك معیشتی به مردم تعلق خواهد گرفت/ زیر بنای اقتصاد كشور را باید دانش بنیان و از وابستگی به درآمد های نفتی رها كرد/ بخش خصوصی با صادرات غیر نفتی توانست ارز مورد نیاز واردات كالاهای اساسی را تامین كند

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران(شادا)، دکتر فرهاد دژپسند با اشاره به وجهه استکبار ستیزی جنبش دانشجویی ایران به تبعیت از خیزش ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۳۲ دانشجویان دانشگاه تهران، اظهار داشت:  در مقابل تحریم های ظالمانه، زیر بنای اقتصاد کشور را بايد دانش بنیان ساخت و از وابستگی به درآمد های نفتی رها كرد.



دژپسند در پاسخ به يكي از سوالات دانشجويان ادامه داد: هنوز چند ماه از شروع به کار دولت یازدهم نگذشته بود که سند سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد بنیادین برای استحکام استقلال کشور از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.



دبیر سابق ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتی با اشاره به سیاست های كلي  اقتصاد مقاومتی و لزوم تبدیل آن به یک جریان عملیاتی در کشور است، افزود: پس از ابلاغ سیاست ها، آیین نامه آن و برنامه هاي اجرايي، طرح ها و پروژه هاي مربوط متناسب با وظایف هر یک از دستگاه های اجرایی، به تفکیک دوره زمانی اجرا، در دولت و در ستاد  تدوین و به‌ این دستکاه ها براي اجرا ابلاغ شد كه دست آوردهاي مهمي داشته است.


در ادامه وي به عنوان نمونه دست یابی به خودکفایی و صادرات در تولید گندم طی سال جاری و خودکفایی در تولید برنج برای نخستین بار در کشور را از جمله دست آوردهای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال های اخیر خواند.



دژپسند در ادامه با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی از ۳۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ به ۱۰۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ افزود: به واسطه عملکرد خوب سازمان امور مالیاتی در هشت ماهه امسال در امر وصول مالیات، دولت در لایحه بودجه سال آینده، رقم پیش بینی درآمد های مالیاتی را به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد.



وی با اشاره به انجام الکترونیکی صد درصد اظهار نامه های مالیاتی در سالجاری؛ در پاسخ به سوال دانشجویان در خصوص رقم فرار مالیاتی گفت: این موضوع که امروز ما را درباره آن، مورد سوال و انتقاد قرار می دهند را نخستین بار وزارت اقتصاد مطرح و آمار آن را بین ۲۸ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که از همین رقم، در هشت ماهه سالجاری، ۹ هزار میلیارد تومان را وصول کرده ایم.



وزیر اقتصاد یادآور شد: در جامعه، عده ای مالیات های معوق و جرایم مالیاتیِ بخشیده شده ناشی از وصول این گونه مالیات ها را هم جزو فرار مالیاتی محاسبه می کنند که صحیح نیست.



دکتر دژپسند در پاسخ به برخی انتقاد ها از سوی دانشجویان به دولت در خصوص معافیت های مالیاتی، با تاکید بر اینکه وضع یا لغو هر گونه معافیت مالیاتی، حتماً باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد تصریح کرد: سوالی که وجود دارد این است، موضوعی که خود ما اولین بار مطرح کرده بودیم چرا هم اکنون و در این شرایط در انتقاد از وزارت اقتصاد مطرح می شود؟



وزیر اقتصاد یادآور شد: به هر حال، معافیت های مالیاتی نه توسط وزارت اقتصاد ایجاد شده و نه با دستور وزیر اقتصاد قابل لغو است.



وزیر اقتصاد گفت: در عین حال باید بدانیم، اگر در وضع مالیات یا معافیت از آن، تجدید نظر نکنیم، خودش در شرایط فعلی می تواند به رکود دامن بزند. 



دژپسند همچنین در پاسخ به انتقاد دانشجویان در ارتباط با معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد تجاری نیز با بیان اینکه این موضوع به پیشنهاد وزارت اقتصاد در قالب لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، گفت: در این ارتباط دو دیدگاه در مجلس وجود که یکی قائل به حذف معافیت ها است و دیدگاه دیگر می گوید که در شرایط تحریم، مناطق آزاد، دریچه و منفذ جذب منابع اقتصادی است و باید معافیت ها حفظ شود، اما بهر حال باید مجلس در این ارتباط به جمع بندی برسد.


وی در بخش دیگری از این جلسه، در پاسخ به انتقادات دانشجویان مبنی بر انحصار صدور کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با بیان اینکه اتفاقاً این موضوع، بیش از یک سال است که توسط شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در حال بررسی است، اظهار داشت: اتفاقاً فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق هم با برخی رویه ها مخالف هستند.


وزیر اقتصاد با تاکید بر لزوم تقویت بخش خصوصی در شرایط تحریم های ظالمانه آمریکا گفت: باید در این خصوص، منصفانه قضاوت کنیم که اگر ارز ناشی از صادرات غیر نفتی توسط بخش خصوصی نبود، چگونه می توانستیم ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی را تامین کنیم؟ در اصل بخش خصوصی با صادرات غیر نفتی توانست ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی را تامین كند.


وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دریافت وام از کشور روسیه با بیان اینکه این تصمیم در چارچوب تحقق پیش بینی های برنامه ششم توسعه مبنی بر تامین سالانه ۶۰ میلیارد دلار از منابع خارجی گرفته شده، افزود: مضاف بر این مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ اجازه استفاده از پنج میلیارد دلار وام خارجی را به دولت داده بود که دو میلیارد دلار آن قبلا استفاده شده و رقم دقیق این وام جدید نیز دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است.


وزیر اقتصاد اظهار داشت: بر اساس محاسبات ما، با توجه به نرخ بسیار پایین بهره این گونه وام ها و با لحاظ تنگنا های ناشی از تحریم ها و دشواری تامین مالی پروژه ها با استفاده از دیگر شیوه ها، گرفتن این وام، کاملا توجیه منطقی دارد.
 


دژپسند در ارتباط با شایعه حل کسری بودجه دولت با سهمیه بندی قیمت بنزین نیز با تاکید بر اینکه این تصمیم مربوط به هر سه قوه مقننه، قضاییه و مجریه است، اظهار داشت: من به عنوان وزیر اقتصاد و متولی خزانه داری کل کشور به صراحت تاکید می کنم، حتی یک ریال از ارقام حاصل از افزایش قیمت بنزین به خزانه دولت بابت بودجه عمومی واریز نخواهد شد و ۱۰۰ درصد آن صرف باز توزیع در قالب کمک معیشتی به مردم خواهد شد.

وجود یك نقشه راه برای دستیابی به اهداف اقتصاد هوشمند الزامی است و باید تعریف جامع و مانعی از اقتصاد هوشمند ارائه شود/ اعضای هسته در این جلسه ، پیش نویس سند اقتصاد هوشمند را از ابعاد ، "اولویت بندی راهبردها"، "تعریف برنامه های اقتصاد هوشمند مبتنی بر اقتضائات كشور"و "در نظر گرفتن ضرورت ها و پیش نیازها" مورد بحث و بررسی قرار دادند

وزیر اقتصاد در جلسه هسته اندیشه ورزی اقتصاد هوشمند تاکید کرد: وجود یک نقشه راه برای دستیابی به اهداف اقتصاد هوشمند الزامی است و باید تعریف جامع و مانعی از اقتصاد هوشمند ارائه شود/ اعضای هسته در این جلسه ، پیش نویس سند اقتصاد هوشمند را از ابعاد ، "اولویت بندی راهبردها"، "تعریف برنامه های اقتصاد هوشمند مبتنی بر اقتضائات کشور"و "در نظر گرفتن ضرورت ها و پیش نیازها" مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، در این جلسه که با حضور خبرگان دانشگاهی و متخصصان حوزه اقتصاد و فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد، دکتر فرهاد دژپسند طی سخنانی داشتن  نقشه راه برای دستیابی به اهداف اقتصاد هوشمند را الزامی دانسته و بر ارائه تعریف جامع و مانع از اقتصاد هوشمند، تاکید کرد.

 

گفتنی است، در این جلسه پیش نویس سند اقتصاد هوشمند از ابعاد، "اولویت بندی راهبردها"، "تعریف برنامه های اقتصاد هوشمند مبتنی بر اقتضائات کشور"و  "در نظر گرفتن ضرورت ها و پیش نیازها" توسط اعضای هسته مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منبع:شادا

تغییر روش واگذاری و گام جدید دولت در واگذاری شركت های دولتی در هفته آینده رونمایی می شود/ نمی توان در شرایط تحریم، انتظار تحقق اهداف پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه، مثل میانگین رشد هشت درصدی اقتصاد و نرخ بیكاری تك رقمی و ... را از دولت داشت/ خوشبختانه الان در شرایطی هستیم كه تقریبا شرایط پایداری را در بازار های ارز، سكه و كالا شاهد هستیم/ رشد اقتصادی غیر نفتی كشور بر اساس برآوردهای موجود در شش ماهه اول امسال، مثبت بوده و امیدواریم تا پایان سال نیز ادامه دار باشد

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند در گفت وگو با برنامه "رهیافت" رادیو اقتصاد، با اعلام این خبر، در پاسخ به سوالی اظهار داشت: تعریف نقطه مطلوب در شرایط عادی با تحریم، متفاوت است و طبیعتاً نمی توان در این شرایط، انتظار تحقق اهداف پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه، مثل میانگین رشد هشت درصدی اقتصاد و نرخ بیکاری تک رقمی و ... را از دولت داشت.

 

وی افزود: بنا بر هدف گذاری های برنامه ششم توسعه، باید بطور میانگین، سالانه بالغ بر ٦٥ میلیارد دلار از منابع مالی خارجی استفاده میکردیم و بيش از هفتصد و هفتاد هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور انجام میدادیم و خب در شرایطی که با اعمال انواع و اقسام محدودیت ها در ورودی منابع مواجه می شویم، نمی توان انتظار تحقق این اهداف را داشت.

 

دژپسند تصریح کرد: در عین حال، اگر از آن سوی داستان نگاه کنیم؛ وقتی با وجود تحمیل این همه مضایق، می توانیم ۲۴.۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی با رشد ١٧ درصد از نظر وزنی، داشته باشیم، این بسیار در خور توجه است. 

 

وی گفت: بهر حال صادر کنندگان کشور، بسیاری از محدودیت ها را در می نوردند تا بتوانند به مقصد برسند و این بسیار قابل تقدیر و ارزشمند است.

 

وزیر اقتصاد با اشاره به عبور کشور از تلاطم موجود در بازار ارز و سکه و کالا، طی مرداد تا پایان مهر ماه سال گذشته، اظهار داشت:  خوشبختانه الان در شرایطی هستیم که تقریبا شرایط مانا و پایداری را در بازار های مذکور شاهد هستیم.

 

دژپسند همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز بر تورم، گفت: زمانی که ۸۵ تا ۸۷ درصد واردات ما را مواد اولیه و واسطه ای تولیدات صنعتی تشکیل میدهد، به این معنا است که وقتی نرخ ارز سه برابر می شود، هزینه تامین مواد اولیه کالاهای واسطه ای و سرمایه ای برای بخش تولید بالا میرود اما باید توجه داشت که وابستگی نظام تولید ما به کالاهای وارداتی، آنقدر ها هم زیاد نیست و تنها "بخشی" از هزینه های آن را تشکیل میدهد.

 

وزیر اقتصاد گفت: همچین بر اساس برآورد های موجود، رشد اقتصادی غیر نفتی کشور بر اساس برآوردهای موجود در شش ماهه اول امسال، مثبت بوده و امیدواریم تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه وزارت اقتصاد سه اقدام برای کاهش فرار مالیاتی در دست اجرا دارد، بهترین ابزار برای جلوگیری از فرار مالیاتی را هوشمند سازی نظام مالیاتی و الکترونیکی کردن فرآیندها عنوان کرد.

هوشمند سازی نظام مالیاتی، تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده و تكمیل اطلاعات مالی، سه راهكار وزارت اقتصاد برای كاهش فرار مالیاتی/ هدفگذاری حذف نفت از بودجه با شیب تندتری در بودجه سال آینده اجرا می شود/ اولویت بانكهای دولتی در پرداخت تسهیلات برای "تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی" و "تكمیل طرح‌های با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد"
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه وزارت اقتصاد سه اقدام برای کاهش فرار مالیاتی در دست اجرا دارد، بهترین ابزار برای جلوگیری از فرار مالیاتی را هوشمند سازی نظام مالیاتی و الکترونیکی کردن فرآیندها عنوان کرد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا) دکتر فرهاد دژپسند،‌ در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرد:‌ برای اینکه جلوی فرار مالیاتی را بگیریم باید از ابزارهای مختلف استفاده کنیم و بهترین ابزار هوشمند سازی نظام مالیاتی و الکترونیکی کردن فرآیندهاست.

وی ادامه داد:‌ خوشبختانه تصویب قانون صندوق های مکانیزه به این امر کمک می‌کند و اگرچه شورای نگهبان ایراداتی گرفته و این قانون به مجلس بازگشته اما امیدواریم در آینده ای نزدیک، مجلس رفع ایراد کرده و این قانون تصویب و ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه برخی افراد مالیات‌های معوق را به عنوان فرار مالیاتی تلقی می‌کنند و این، برداشت درستی نیست، دومین  راهکار جلوگیری از فرار مالیاتی را تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس دانست و افزود: امیدواریم قبل از تصویب بودجه سال 1399 این قانون تصویب شود تا با آغاز سال آینده به اجرا درآید.

وی سومین راهکار مبارزه با فرار مالیاتی را کامل کردن اطلاعات مالی معرفی و تصریح کرد: در این زمینه قوانین مختلف مانند ماده ۱۶۹ و قانون ۱۶۹ مکرر وجود دارد تا اطلاعات را جمع کرده و بر مبنای اطلاعات درست ، فرآیند را شناسایی کنیم؛ البته کامل کردن اطلاعات مالی در کنار موارد اول و دوم موثر است و یک کار زیربنایی به شمار می‌آید.

دژپسند با اشاره به تدوين بودجه سال آتي تاکید کرد: حذف درآمدهای نفتی از بودجه سال‌ها است که هدفگذاری شده و اخیرا شیب تندتری پیدا کرده است و البته موفقیت در این زمینه بستگی به نوع طبقه‌بندی بودجه و توجه به برنامه‌های قبلی و شرایط فعلی دارد.  

وی در مورد تامین ارز مورد نیاز کشور نیز گفت:‌ سیاست‌هایی که در یک سال اخیر اتخاذ شد ناظر به این امر بود تا مبادی ورود منابع مالی که از خارج مسدود شده با روش‌های گوناگون جبران شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد:‌ استفاده از عوامل تولید در اختیار و امکانات داخلی و صادرات غیر نفتی در این زمینه مورد توجه قرار گرفت تا منابع را به سمتی ببریم تا حداکثر استفاده را داشته باشیم.  

 

وی ادامه داد: سیاستی را در بانک‌های دولتی اتخاذ کردیم تا اولویت پرداخت تسهیلات به دو مورد "تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی" و "تکمیل طرح‌ها با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد" اختصاص پیدا کند.

منبع:شادا

براساس گزارش جدید تهیه شده توسط مرکز مطالعات ریسک دانشگاه کمبریج (از طرف پروژه ی مدیریت ریسک با همکاری لویدز لندن)، تنها یک حمله سایبری بزرگ که به بنادر مهم در سراسر منطقه آسیا-اقیانوسیه آسیب می رساند، می تواند تا 110 میلیارد دلار هزینه داشته باشد ، که تنها 8٪ آن می تواند پوشش بیمه ای داشته باشد.

براساس گزارش "حمله شن: ریسک سایبر در بنادر آسیایی اقیانوس آرام" ، هزینه تنها یک حمله سایبری که بر بنادر مهم در سراسر منطقه تأثیر می گذارد، برابر با نیمی از کل بلایای طبیعی طی سال 2018 است.

 

در حالی که هزینه اقتصادی احتمالی چنین رویدادی سرسام آور است، نکته قابل تأمل تر این است که گزارش تخمین می زند 92٪ هزینه ها فاقد پوشش بیمه ای هستند و این امر موجب یک شکاف حمایتی عظیم  101 میلیارد دلاری می گردد.

 

یک سناریوی محتمل که در این گزارش به تصویر کشیده شده، خاطرنشان می کند که حمله از طریق ویروس رایانه ای که توسط کشتی ها انجام می شود، امکان دارد که سوابق پایگاه داده بار واقع در بنادر مهم را در هم آمیزد و بدین سبب اختلالی شدید ایجاد شود. از این گذشته، اتصال جهانی زنجیره عرضه دریایی به این معنی است که علاوه بر این که ضررهای اقتصادی در سراسر جهان احساس می شوند، بر بنادر در منطقه آسیا-اقیانوسیه نیز تاثیر خواهند گذاشت.

 

جالب است که، بر اساس گزارش تجزیه آمار مالی تخمین زده شده به هر بخش، که ناشی از وقوع چنین حمله ای بوده است، بخش حمل و نقل ، هواپیمایی و هوافضا بیشترین آسیب را خواهد دید (در کل 28.2 میلیارد دلار ضرر اقتصادی) و پس از آن تولید (23.6 میلیارد دلار) و سپس خرده فروشی (18.5 میلیارد دلار).

 

بر اساس یافته های این گزارش، ضرر و زیان بهره وری در هر کشوری که دارای تجارت دو جانبه با بنادر مورد حمله باشد، موجب زیان آن ها خواهد گردید. اگرچه آسیا تاثیر پذیرترین منطقه خواهد بود، تخمین زده می شود که متحمل 27 میلیارد دلار ضرر اقتصادی غیرمستقیم بشود، به دنبال 623 میلیون دلار ضرر در اروپا و 266 میلیون دلار در آمریکای شمالی.

با توجه به ضرر و زیان احتمالی صنعت بیمه و بیمه اتکایی از چنین رویدادی، در این گزارش آمده است که پوشش های وقفه در کار (BI) و وقفه در کار احتمالی (CBI)، نقش اصلی را بازی خواهند کرد.

 

در این گزارش آمده است: خسارات بیمه از مناطق مختلفی شامل اپراتورهای بندر، شرکت هایی در زنجیره تأمین و شرکت های لجستیک و حمل و نقل بار حاصل شده است.  

 

جان نیل ، مدیرعامل لویدز بیمه و بیمه اتكایی لندن ، گفت: "ما می دانیم كه بزرگترین دارایی برای شركتها مشهود نیستند، بلكه دارایی های نامشهود هستند. این مورد توسط آخرین تحقیقات لویدز تأیید شده است، که نشان می دهد یک حمله سایبری شدید به بزرگترین بنادر آسیا می تواند تقریباً همان ضرر اقتصادی را به همراه داشته باشد که نیمی از تمام بلایای طبیعی جهان طی سال 2018 ایجاد کردند.

 

وی افزود: با استفاده روز افزون از فناوری و اتوماسیون ، این خطرات حاد تر می شوند. میزان بالای کم بیمه گی در آسیا، که محل نه تا از شلوغ ترین بنادر دنیاست، به این معنا است که این در معرض ریسک قرار گرفتن باید سریعا مورد بررسی قرار گیرد.  

 

او می گوید: این تحقیق جدید، بینش تازه ای در مورد این تهدید سریع السیر می دهد، بینشی برای حمایت از ایجاد محصولات جدید، خدمات و استراتژی های تنزیل و از این طریق باعث انعطاف پذیری بیشتر مشاغل و جوامع می شود.

«ممکن است رتبه یا سطح توانگری یک شرکت بیمه تازه متولدشده با پرتفوی بیمه‌گری محدود و با حداقل ریسک بیمه‌گری با رتبه یا سطح توانگری شرکتی باسابقه طولانی و گرفتار چالش‌های ناشی از سال‌های فعالیت و پذیرش تعهدات ملی و حتی تکلیف شده از سوی نهاد دولت، یکی باشد، اما این رتبه یا سطح توانگری یک ازلحاظ ماهیت و واقعیت یکی نیست. اینجاست که می‌توان ادعا کرد: یک با یک برابر نیست!»

به گزارش دنیای بانک و بیمه، باگذشت 92 ماه از زمان تصویب آیین‌نامه شماره 69 شورای عالی بیمه در 26 بهمن 1390 در ارتباط با آیین‌نامه نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی مؤسسات بیمه در 15 ماده و 2 تبصره به نظر می‌رسد، تأمل در برخی مؤلفه‌ها برای قضاوت در کارنامه توانگری مالی شرکت‌های بیمه بازرگانی ضرورت دارد. به‌ویژه این سؤال همواره مطرح است که آیا توانگری مالی شرکت‌ها واقعا نشان‌دهنده توان آن‌ها در ایفای تعهداتشان در قبال سهامداران، بیمه‌گذاران و ذی‌نفعان هست و مهم‌تر اینکه بدون در نظر گرفتن برخی عوامل اثرگذار خارج از اراده مدیران شرکت‌های بیمه‌گر در خصوص پذیرش ریسک‌های ناظر بر فعالیت شرکت‌های بیمه می‌توان قضاوت یکسانی داشت؟ اینکه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه‌ساله بر اساس آیین‌نامه یادشده اقدام به اعلام توانگری شرکت‌های بیمه می‌کند، را می‌توان دلیلی بر برتری یک شرکت بیمه نسبت به دیگری قلمداد کرد یا اینکه ضرورت ایجاب می‌کند در قضاوت و ارزیابی به مؤلفه‌های دیگری هم توجه داشت؟

بدیهی است که آیین‌نامه 69 مصوب شورای عالی بیمه یکی از مترهای در دست سیاست‌گذار و نهاد ناظر در صنعت بیمه برای ایجاد یک حصار امن برای کل صنعت و البته هدایت شرکت‌های بیمه‌گر به سمت استانداردهای تعریف‌شده، به شمار می‌رود؛ اما نقد آن پس از 92 ماه از زمان تصویب و اجرای آن از سوی کارشناسان و نخبگان از یک‌سو و تأمل در واقعیت‌های بیرونی صنعت بیمه از سوی دیگر یک ضرورت به شمار می‌آید. چراکه ممکن است رتبه یا سطح توانگری یک شرکت بیمه تازه متولدشده با پرتفوی بیمه‌گری محدود و با حداقل ریسک بیمه‌گری با رتبه یا سطح توانگری شرکتی باسابقه طولانی و گرفتار چالش‌های ناشی از سال‌های فعالیت و پذیرش تعهدات ملی و حتی تکلیف شده از سوی نهاد دولت، یکی باشد، اما این رتبه یا سطح توانگری یک ازلحاظ ماهیت و واقعیت یکی نیست. اینجاست که می‌توان ادعا کرد: یک با یک برابر نیست و به همین دلیل سطح توانگری یک شرکتی با مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایی که نهادهای حاکمیتی برای آن‌ها تعریف می‌کنند با سطح توانگری یک شرکتی خصوصی و شاید تازه متولدشده که هنوز گام‌های نخست را در مسیر سخت می‌پیماید، چندان نمی‌تواند بیانگر کل واقعیت‌ها باشد.

درواقع سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه یک ظاهر بیرونی و نمای خارجی دارد و بر اساس آن در بسیاری موارد گفته‌شده و می‌شود که برای انتخاب شرکت بیمه‌گر، صرف تکیه‌بر سطح توانگری مالی آن شرکت کفایت می‌کند، اما لایه‌های زیرین و پنهانی پیرامون مؤلفه‌های توانگری مالی شرکت‌ها نیازمند کالبدشکافی است.

توانگری مالی یک عملیات حسابداری نیست

هرچند در ارزیابی و محاسبه توانگری مالی شرکت‌های بیمه به برخی مؤلفه‌ها و متغیرها در کارنامه بیمه‌گری شرکت‌ها ازجمله ریسک بیمه‌گری، ریسک بازار، ریسک اعتبار و ریسک نقدینگی و همچنین ترازنامه و حساب سرمایه شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ اما برخی را گمان بر این است که برای حفظ سطح توانگری مالی شرکت تحت مدیریتشان، بهتر است که اصلاً ریسکی را برندارند و آن را پوشش ندهند و به‌این‌ترتیب دیکته ننوشته غلط هم نخواهد داشت.

چنین رویکردی در صورت افراط و حساسیت بر شاخص توانگری بیمه، گاه ممکن است ماهیت صنعت بیمه را به دلیل وسواس مدیران و دل‌بستگی آن‌ها به حفظ مسئولیت و جایگاه خود دچار تزلزل سازد، ازجمله اینکه در قضیه سیل اخیر، برخی از شرکت‌ها از ارائه خدمات بیمه‌ای و تحت پوشش قرار دادن اموال و دارایی‌های بیمه‌گذاران متقاضی دریافت بیمه‌نامه احتیاط به خرج داده و نمایندگان و شعب را به سمتی هدایت کردند که تا حد امکان ریسک جدیدی را نپذیرند.

احتیاط، جسارت و خلاقیت

احتیاط شرط عقل است؛ اما افراط در احتیاط برای صنعت بیمه یک سم مهلک خواهد بود و جسارت را از مدیران و کارشناسان و نخبگان می‌گیرد و آن‌ها از خلاقیت و ریسک کردن بر حذر می‌دارد. از این زاویه بهتر است که نگرش نسبت به سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه را در دو سطح مورد توجه قرارداد، نخست اصلاح و فرهنگ‌سازی برای درک و شناخت بیمه‌گذاران و شهروندان و دوم امکان شکل‌گیری فضای نقد کارشناسانه و فنی در سطح مدیران و نخبگان صنعت بیمه؛👇

بیمه برتر, [۰۲.۱۰.۱۹ ۱۱:۲۴]
👆با این فرض، بهتر است که بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار و ناظر بر صنعت بیمه، نقش راهبری و نظارتی خود در اعمال مؤلفه‌های ارتقابخش سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه به‌گونه‌ای ایفا کند که برآیند آن ارائه تصویر واقعی و شفاف از کارنامه شرکت‌های بیمه و دیگر تقویت رویکرد جسورانه و خلاقانه مدیران و کارشناسان صنعت بیمه باشد. به‌گونه‌ای که مدیران و کارشناسان شرکت‌های بیمه علاوه بر حرکت بر مدار متر و شاخص‌های تعیین‌شده در آیین‌نامه توانگری مالی، قدرت ریسک کردن و ایجاد چالش رقابتی سالم و شفاف را داشته باشند.

از این منظر صرف اینکه نهاد سیاست‌گذار و ناظر به انتشار سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه اقدام کند، کفایت نمی‌کند بلکه ضرورت دارد تا با در نظر گرفتن شرایط بیرونی و درونی شرکت‌ها، در یک فضای آرام و البته روشن، اجازه اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها را بدهد. به همین دلیل آیین‌نامه 69 و سایر آیین‌نامه‌های مرتبط با صنعت به معنای ابزاری برای مچ‌گیری از شرکت‌ها نباید قلمداد شود، بلکه یک کلید راهنما خواهد بود برای سوق دادن شرکت‌های بیمه برای تقویت جایگاه خویش.

از تعریف تا تصویر توانگری مالی

 توانگری مالی در واقعی دماسنجی است که توانایی مالی یک بیمه برای پوشش ریسک‌های پذیرفته‌شده را نشان می‌دهد و شامل ریسک بیمه‌گری، ریسک بازار، ریسک اعتبار و ریسک نقدینگی می‌شود. به این معنا که ریسک‌هایی که یک شرکت بیمه‌گر در قبال صدور بیمه‌نامه‌های مستقیم یا اتکایی می‌پذیرد، به‌عنوان ریسک بیمه‌گری قلمداد می‌شود.

به‌طور روشن باید به این نکته توجه داشت که ممکن است سطح مطلوب توانگری مالی یک شرکت ناشی از این باشد که از پذیرش ریسک بیمه‌گری در برخی رشته‌ها خودداری کند و بیمه‌گذاران در خرید بیمه‌نامه با مشکل مواجه شود. به‌طور مثال، اکثر شرکت‌ها از پذیرش ریسکِ بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت خودداری می‌کنند یا اینکه حاضر به پذیرش بیمه‌نامه طرح‌های عمرانی یا واحدهای استراتژیک اقتصادی و ... نمی‌شود و خواسته یا ناخواسته برخی از شرکت‌های قدیمی و باسابقه به دلیل ساختار مدیریتی‌شان و حتی الزام حاکمیتی متعهد می‌شوند که نسبت به ارائه خدمات بیمه‌ای نامطلوب از نگاه دیگر شرکت‌ها را بپذیرند و همین مؤلفه بر سطح توانگری مالی شرکت‌ها اثر می‌گذارد.

در آیین‌نامه 69 مصوب شورای عالی بیمه، ریسک بازار هم پیش‌بینی‌شده که ناظر بر نوسان قیمت در بازار است، وقتی صحبت از نوسان قیمت در بازار می‌شود، این سؤال مطرح می‌شود که تا چه اندازه این نوسان قیمت‌ها در شرایط بی‌ثباتی اقتصاد ایران قابل پیش‌بینی و مدیریت کردن است؟

 به‌طور مثال نرخ دیه برای شرکت‌های بیمه که دارای پرونده‌های خسارتی منجر به حوادث جرحی یا دیه هستند و لزوماً زمان قطعی شدن این پرونده‌ها خارج از اراده شرکت‌های بیمه‌گر است، یا نوسان قیمت ارز برای شرکت‌های بیمه‌ای که دارای تعهدات ارزی هستند، می‌تواند باعث چالش شود، به‌ویژه اینکه برخی شرکت‌های بیمه در اثر الزام نهادهای حاکمیتی یا قراردادهای بیمه‌ای در قالب تفاهم با سازمان‌ها و نهادها با ریسک اعتبار مواجه هستند و مطالبات آن‌ها به‌موقع پرداخت نمی‌شود، به ‌طور قطع با ریسک بالای اعتبار روبرو شده و سطح توانگری مالی آن‌ها دستخوش تغییرات می‌شود. همین مسئله بر ریسک نقدینگی شرکت‌ها و شکاف بین کفایت دارایی‌های جاری آن‌ها جهت ایفای تعهدات‌شان می‌افزاید.

درنتیجه اینکه به نظر می‌رسد هم نهاد سیاست‌گذار و ناظر بر صنعت بیمه، هم سندیکای بیمه‌گران و نهادهای صنفی ازجمله انجمن حرفه‌ای بیمه باید برای صیانت از صنعت بیمه و کاستن از چالش‌های بیرونی اثرگذار بر سطح توانگری مالی شرکت‌ها اندیشه کنند و در مواردی که سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه به دلایلی خارج از اراده مدیران و کارشناسان صنعت بیمه دچار تزلزل می‌شود، با ارائه بسته‌های پیشنهادی کارشناسی شده، از قوای سه‌گانه مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضاییه بخواهند که به مسئولیت حاکمیتی خود در قبال اثرگذاری مؤلفه‌های بیرونی و بی‌ثبات کننده صنعت بیمه و مخدوش ساز قوام و توانگری مالی شرکت‌های بیمه عمل کنند. 

سخن بر سر چالش‌های صنعت بیمه بسیار است و به نظر در آینده ریسک‌های جدی درنتیجه انفعال احتمالی، کلیت صنعت بیمه را تهدید می‌کند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود که از هم‌اکنون صنعت بیمه از لاک دفاعی خارج شود و سطح مطالبات و انتظارات خود را از حاکمیت افزایش دهد؛ چراکه در روزهای خطر و بلا همه نگاه‌ها به شرکت‌های بیمه دوخته می‌شود.

 
منبع:دنیای بانک و بیمه

بازدید از پروژه های حوزه های حمل و نقل شهری، كشاورزی و صنعتی كه با استفاده از توانمندی های داخلی و یا سرمایه گذاری خارجی در مشهد مقدس و اقمار آن در دست اجرا است/ پروژه های مورد بازدید وزیر اقتصاد شامل مراحل اجرایی خط ۳ قطار شهری مشهد، كارخانه "لیمون چینی" تولید كننده ظروف چینی تزئینی ، كارخانه صنایع پودر شیر مشهد، تولید كننده شیر خشك و محصولات غذایی كودك در شهرك صنعتی توس و كارخانه "نوین زعفران" به عنوان یكی از بزرگترین تولیدكنندگان محصولات خوشه زعفران بوده است/گفتنی است، استاندار خراسان رضوی و مدیر كل امور اقتصادی و دارایی استان و سایر مدیران استانی، وزیر اقتصاد را در این بازدیدها همراهی كردند

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند صبح امروز از مراحل اجرایی خط ۳ قطار شهری مشهد بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات مربوط به توسعه شبکه ریلی شهری قرار گرفت.

 

بر اساس این گزارش، خط سوم قطار شهری مشهد به طول ۲۸.۵ کیلومتر از الهیه تا سیدی در حال احداث می‌باشد که تاکنون ۱۳ کیلومتر آن حفاری شده است.

 

وزیر اقتصاد در جریان این بازدید گفت:روند اجرای پروژه قطارشهری در مشهد نمادی از اتکا به توان فنی و اجرایی داخلی است که می‌تواند الگویی برای تمام کشور باشد.

 

وزیر اقتصاد افزود: اتکا به نیروهای  جوان و توان داخلی در مدیریت شهری و ساخت قطارشهری نشانه توان بسیار بالای نیروی جوان و ظرفیت‌های فراوان این بخش است.

 

وی همچنین با حضور در شهرک صنعتی توس، از کارخانه "لیمون چینی" تولید کننده ظروف چینی تزئینی دیدن کرد.

 

وزیر  اقتصاد در دومین بازدید خود از واحدهای صنعتی شهرک صنعتی توس، از کارخانه صنایع پودر شیر مشهد، تولید کننده شیر خشک و محصولات غذایی کودک بازدید کرد. 

 

این گزارش می افزاید، این واحد صنعتی یکی از نمونه های موفق سرمایه گذاری خارجی در تولید محصول باکیفیت و صادراتی است.

 

وی همچنین از کارخانه "نوین زعفران" به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات خوشه زعفران در شرق کشور دیدن کرد.

 

دژپسند در پایان برنامه های امروز به مناسبت شهادت امام رضا (ع) با حضور در موکب های زائران پیاده حرم آن امام در جریان نحوه خدمت رسانی به زائران قرار گرفت.

 

گفتنی است، استاندار خراسان رضوی و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان و سایر مدیران استانی، وزیر اقتصاد را در این بازدیدها همراهی کردند.

یعقوب شیویاری نماینده مردم میانه در مجلس، با اشاره به پافشاری برخی مبنی بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بیمه، مخالفت خود را با این تصمیم غیرکارشناسی اعلام کرد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، شیویاری افزود: ما نباید تصمیماتی بدون کار کارشناسی اتخاذ کنیم چرا که به اندازه کافی در کشور مشکلات داریم و باید اجازه دهیم بیمه فعالیت خود را انجام دهد و بیش از حد عرصه را برای فعالیت های صنعت بیمه تنگ نکنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه فعالیت بیمه ها گسترده است، تصریح کرد: بالاخره بیمه گران در صنعت خود مشکلات زیادی دارند و ما باید درصدد رفع آن‌ها باشیم تا این که با اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر مشکلات آنها بیافزاییم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت: اخذ مالیات ارزش افزوده از بیمه در دنیا مرسوم نیست و نباید در کشور ما هم اخذ شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بیمه به عنوان یک بنگاه اقتصادی تلقی می شود، گفت: در شرایط فعلی اقتصادی نباید این بنگاه را با تصمیمات عجولانه تضعیف کرد، البته این مسئله در کمیسیون اقتصادی مجلس هم رد شده است.

وی با اشاره به تمرکز بر صندوق حوادث طبیعی گفت: معتقدم باید در زمینه بیمه حوادث طبیعی در کشور فرهنگ سازی شود تا مردم به صورت خود جوش منازل و محل کسب و کار خود را بیمه کنند. ما باید به سمت و سویی برویم که بیمه حوادث طبیعی ایجاد شود و در این راستا باید صندوق حوادث طبیعی ارتقا پیدا کند و  مجلس باید تلاش کند تا بیمه حوادث طبیعی در کشور اجباری شود تا از مشکلات در زمان حوادث طبیعی جلوگیری شود.

 
منبع:اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی ج.ا.ا

دو ماهنامه آموزشی، پژوهشی و تحلیلی گزارش موردی در شماره پنجاه و چهارم خود به موضوع استانداردهای حسابداری در خصوص ذخیره فنی تکمیلی و خطرات طبیعی پرداخته‌است.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشکده بیمه در این شماره از نشریه گزارش موردی ارائه مدلی جهت لحاظ ذخیره‌ای متناسب برای ریسک‌هایی با تواتر کم و شدت خسارت بالا بعنوان هدف ذکر شده است.
همچنین در این گزارش ضرورت لحاظ ذخیره‌ای با ماهیت ذخیره فنی تکمیلی و خطرات طبیعی در ابعاد فنی، حقوقی، مقررات و استانداردهای مالی و گزارشگری بین‌المللی بیان شده و به بررسی استانداردهای گزارشگری و حسابداری بین المللی و استاندارد حسابداری کشور انگلیس پرداخته شده است.
علاقه‌مندان جهت تهیه این نشریه که به قیمت 13000 تومان ارائه می‌شود، می‌توانند به پژوهشکده بیمه واقع در سعادت‌آباد، میدان شهید تهرانی مقدم، خیابان سرو غربی، نرسیده به میدان قیصر امین‌پور، پلاک 43 مراجعه نمایند.
همچنین خرید مجازی از طریق مراجعه به آدرس htpp://bookstore.irc.ac.ir و خرید از طریق آبونمان سالانه امکان پذیر است.

نمایندگی بیه آسیا

شرکت خدمات بیمه ای نیک اندیش رو نمایندگی رسمی و رتبه یک از بیمه آسیا ، ارائه دهنده کلیه خدمات بیمه ای به بیمه گذاران محترم.

اطلاعات تماس

تهران بلوار نلسون ماندلا (جردن ) خیابان شهید دستگردی غربی (ظفر ) برج پم پلاک 265 طبقه 9 واحد 3

02188209951-3 / 02188870206-7

info[at]nik-co[dot]com

02188209951

شنبه تا چهارشنبه ۸ الی ۱۶:۳۰ و پنجشنبه ۸ الی ۱۲

Contacts

Tehran Nelson Mandela Blvd. West Shahid Dastgerdi St. Pam Tower , No265 , 9th floor Unit 3.

02188209953

info[at]nik-co[dot]com

02188209951-3

Saturday to Wednesday, 8 am to 16:30pm, and Thursday 8am to 12pm

کلیه حقوق برای خدمات بیمه ای نیک اندیش رو محفوظ می باشد.